WEKO3
アイテム
英語専攻大学生を対象とした英語の学習成果と行動及び態度に関する研究 : 性別・英語学習開始時期・英語熟達度・留学経験に基づく比較分析
https://doi.org/10.34579/00000471
https://doi.org/10.34579/00000471bdb91a8c-53d1-416d-8af1-928a36c7cd09
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-05-02 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 英語専攻大学生を対象とした英語の学習成果と行動及び態度に関する研究 : 性別・英語学習開始時期・英語熟達度・留学経験に基づく比較分析 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34579/00000471 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
大城, 直人
× 大城, 直人 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 2857 | |||||
姓名 | Oshiro, Naoto | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では,英語を専攻する大学生175 名を対象に,40 項目から成る質問項目を「英語学習で得られた成果」,「英語学習の計画・目標・行動」,「英語学習に対する肯定的態度」,「英語学習における国際的志向性」, 「英語学習に対する消極的態度」,「英語学習における動機づけ」の6 つのカテゴリーに分類し,英語の学習成果,学習行動,学習態度について,性差,英語学習開始時期の遅速,英語熟達度の高低,留学経験の有無を指標として2 変数間の平均の差を分析した。その結果,学習言語の文化に対する興味・関心・理解の高まりが,性差や英語熟達度の違いによって異なること,また英語学習開始時期や英語熟達度の違いによっ て,英語学習に対する肯定的態度や消極的態度といった情意的側面に違いが見られることが分かった。さ らに,英語熟達度の違いによって,思考態度の質的特性や使用する学習方略が異なることや,留学経験の 有無によって動機づけに違いが見られることも明らかになった。 The present study investigated whether there were any significant differences in English learning outcome, behavior and attitudes based on gender differences, the starting time of learning English, English proficiency and student experiences in studying abroad. The questionnaire was administered to 175 English major university students in Japan regarding the following six categories : the outcomes of learning English, the target setting and English learning behavior, the positive attitudes toward learning English, the international posture, the negative attitudes toward learning English, and English learning motivation. The data were subjected a to t-test, a chi-square test, and correlation analysis. The results showed that an increase in students' interests in and understanding the target-language culture varied according to gender differences and English proficiency, and that the starting time of learning English and English proficiency determined the attitudes toward learning English. Data also indicated that a manner of thinking and uses of learning strategies varied according to English proficiency, and that the experiences of studying abroad caused an alteration in learning motivation. | |||||
書誌情報 |
沖縄キリスト教学院大学論集 = Okinawa Christian University Review 号 12, p. 1-14, 発行日 2016-03-01 |
|||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study of English Major University Students in English Learning Outcome, Behavior and Attitudes : Comparative Analysis Based on Gender Differences, Starting Time of Learning English, English Proficiency and Experiences of Studying Abroad | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 沖縄キリスト教学院大学 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper |