@article{oai:ocuocjc.repo.nii.ac.jp:00000582, author = {新里, 健}, issue = {19}, journal = {沖縄キリスト教学院大学論集, Okinawa Christian Univesity Review}, month = {Feb}, note = {本論文は、重症心身障害児・者の親の会に加入している8人の心身に重度の障害をもつ子どもの親が、子どもの障害をどのように認識し、どのようにその障害を受容していくのか、というリサーチクエスチョンを基にインタビューを行い、MAXqdaの基本原理に沿った紙媒体を用いて分析を行った。その結果、心身に重度の障害をもつようになった子どもの親の障害受容について、次の6つの概念で捉えることができた。  「医療の対応への不満」、「母親の育児スキル学習」、「家族の支え」、「夫と妻の意思のズレ」、「拠り所となる集団成員」、「世代間の差違」である。  子どもが障害をもつようになった時、「拠り所となる集団成員」の存在が大きな意味を持ってくる。具体的には、3つの視点が見えてくる。1つ目に、子どもが障害をもつようになった場合、同じような障害の子どもをもつ親と悩みや喜びをシェアし、ポジティブな思考に繋がっていくこと、2つ目に、親同士の繋がりができると、次第にネットワークが強化され、それが自助グループ活動として展開する。そして、3つ目に、親はそのネットワークを使って、実態に合わない制度の変更に向けて運動を起こしていく、という視点である。The purpose of this paper was to generate viewpoints on how parents acknowledge and accept children with severe motor and intellectual disabilities (SMID) by interviewing eight parents with children who have SMID. The author used a basic principle of a paper-based MAXqda to examine the process and analyze the interview data. The result of the analysis indicated that six concepts were found concerning parents’ acceptance of children with SMID: complaint of medical care, learning of child-raising skills by mothers, support by families, differences in ways of thinking between husbands and wives, reference group members, and generation gaps. When parents had children with SMID, it was meaningful to have groups to rely on. In particular, the author found three viewpoints. First, parents’ sharing their suffering or joy with other parents who had SMID led to a positive way of thinking. Second, once the parents became connected with other parents, they established a network. Then, the network was reinforced and deployed as activities of a peer group. Third, the parents tried to change the system which contradicted the reality by using the network established.}, pages = {41--50}, title = {親が重度の障害のある子どもを受容する過程の質的分析}, year = {2022} }