WEKO3
アイテム
Information Literacy, Media Literacy, and the Attitudinal Positioning of WPAs Combatting Mis/disinformation
https://doi.org/10.34579/00000570
https://doi.org/10.34579/00000570b5d172a8-550e-4426-b407-5af7b887edba
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
no20 p1-13 (15.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Information Literacy, Media Literacy, and the Attitudinal Positioning of WPAs Combatting Mis/disinformation | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Information Literacy, Media Literacy, and the Attitudinal Positioning of WPAs Combatting Mis/disinformation | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Writing Program Administration | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Mis/disinformation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Information literacy | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Media literacy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Writing Program Administration | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Mis/disinformation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Information literacy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Media literacy | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34579/00000570 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
Nieubuurt, Joshua
× Nieubuurt, Joshua |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Informational flow is paramount to the success of interpersonal communication as well as macro communication that allows for people to engage with the overarching sociopolitical apparatuses as a citizen. Chief among hindering informational flow are the obstacles of mis/disinformation. This research project is an exploratory study into the attitudinal positioning of a wide range of WPAs across R1 research institutions. Results found that WPA’s perceptions are positively aligned in agreement with the value of IL and ML. Furthermore, WPAs are utilizing IL and ML within their programs both knowingly and serendipitously. Despite the positive attitudes toward interdisciplinary approaches to combating mis/disinformation, all participants noted barriers to implementing IL and ML in a more focused manner. This paper proposes that writing program administrators may be well situated within institutional networks to aid in combating mis/disinformation. Potential avenues of action include leveraging their positions within universities to focus more on multiple literacies (Information and media literacy as well as others) across and/or within disciplines. Furthermore, WPAs may be able to act as a hub to begin conversations and actions that invite the greater community to participate in multiple-literacy based training practices.情報の流れは、対人コミュニケーションだけでなく、人々が市民として包括的な社会政治機構に関与することを可能にするマクロコミュニケーションの成功に最も重要である。情報の流れを阻害するものの筆頭に、誤報・脱字の障害がある。本研究プロジェクトは、R1研究機関のライティング・プログラム・アドミニストレーター(WPA)を対象に、その意識的位置づけを探索的に調査したものである。その結果、WPAの認識は、情報リテラシー(IL)とメディアリテラシー(ML)の価値と一致し、ポジティブに整合していることが判明した。さらに、WPAはILやMLを意図的・偶然的にプログラム内で活用していることがわかった。しかし、学際的なアプローチで誤った情報や誤解に対処しようとする姿勢には好感が持てるものの、参加者全員がILやMLをより集中的に実施するための障壁を指摘している。本論文では、ライティング・プログラムの管理者が組織のネットワークの中で、誤った/誤った情報との闘いを支援するのに適した立場にいる可能性があることを提案する。WPAは、大学内でその立場を活かし、分野横断的、あるいは分野内のマルチ・リテラシー(情報・メディア・リテラシー、その他)に焦点をあてることができるだろう。さらに、WPAは、より広いコミュニティがマルチリテラシーに基づいたトレーニングに参加できるような会話や行動を始めるためのハブとして機能することができるかもしれない。 | |||||
書誌情報 |
沖縄キリスト教学院大学論集 号 20, p. 1-13, 発行日 2023-02-04 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-8479 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 沖縄キリスト教学院大学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 沖縄キリスト教学院大学 |