ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論集・紀要
  2. 沖縄キリスト教学院大学論集
  3. 第14号

地域素材を活用した「国際理解教育」教材開発と、地域への広げ方

https://doi.org/10.34579/00000496
https://doi.org/10.34579/00000496
244fdbe0-6ef8-49ea-9bf3-76407aee41c6
名前 / ファイル ライセンス アクション
No14p47-55.pdf No14p47-55.pdf (381.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-08
タイトル
タイトル 地域素材を活用した「国際理解教育」教材開発と、地域への広げ方
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34579/00000496
ID登録タイプ JaLC
著者 玉城, 直美

× 玉城, 直美

WEKO 2894

玉城, 直美

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 2896
姓名 Tamashiro, Naomi
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 筆者は2012年頃より、NGO職員(前職)として、独立行政法人JICA沖縄との連携の中で沖縄県内の国際理解教育指導者養成講座や、研修会等を担当してきた。現在、学校教育において「国際理解教育」は教科という位置づけではなく、数多 くの題材・素材で構成される総合的な学習の時間や道徳教育の活動等で取り扱われるようになってきた。はっきりとした 教科・科目ではないにせよ、世界との関係の中で生きていかざるを得ない現状の中で、本教育を学ぶことは重要なことで あるというのは異を唱えるものは少ないのではないか。また教科・科目ではないからこそ、主要科目と言われるような社会、語学、国語等、様々な教科にもとり入れられる要素を持っているのが「国際理解教育」であるといえる。\
本稿では、Think globally, act locally, change personally.(地球規模で考え、地域や足元で行動し、自らも変えていこう) というスローガンが指し示すように、地域や足元の素材を活用した教材開発の重要性と同時に、地域のそれぞれのアクターが広げてきたのか、またこれからさらに広げていくことが出来るのか、今回は大学の一つの可能性を提案している。\
\
キーワード:国際理解教育、地域教材、アクティブラーニング、教員免許更新制度\
Since 2012 in collaboration with the JICA Okinawa International Center, the author, in her previous capacity working with NGOs, has conducted courses, workshops and other sessions for training instructors in education for international understanding. Currently, this field is not incorporated into the school curriculum as a proper subject, so it is addressed during class time set aside for integrated study, which comprises numerous topics and materials, or during activities that students participate in as part of moral education. Setting aside the question of whether or not“education for international understanding”should be a proper course of study in the school curriculum, it is doubtful that anyone would argue that international understanding is not important for Japan given the country’s current relationships with the rest of the world. Furthermore, precisely because education for international understanding is not taught as a separate subject, its elements may be incorporated into social studies, foreign language studies, Japanese language studies and other major subjects.\
As the slogan“think globally, act locally and change personally”emphasizes, this paper stresses the importance of developing teaching materials which utilize local and regional elements, and proposes that one possible future role for universities is to substantively address the questions of whether the respective actors in the community have been able to broaden their activities, and how they will be able to further extend these in the future.\
\
Keywords: Education for international understanding, community teaching materials, active learning, and teaching license recertification system
書誌情報 沖縄キリスト教学院大学論集 = Okinawa Christian University Review

号 14, p. 47-55, 発行日 2017-10-16
その他の言語のタイトル
その他のタイトル Development of Community-Based Materials for Teaching Education for International Understanding and How to Further Extend These Activities throughout the Community
出版者
出版者 沖縄キリスト教学院大学
資源タイプ・NII
値 Departmental Bulletin Paper
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 08:10:00.689344
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3